Tractorpullingteam Blue Thunder

 

Ooit hadden Derk Willems en Jeroen Jacobs allebei een eigen trekker. Daarmee kwamen ze beide uit in de 4.5ton supersport. Samen ontstond het idee om een nieuwe trekker te bouwen, om zo minder te sleutelen en meer te rijden. In 2006 werd begonnen aan de bouw van de trekker en vanaf 2007 werd er gereden. De trekker bleek bijzonder succesvol en meerdere bekers zijn dan ook in de werkplaats in Tonden beland, toch werd er tegen beperkingen aangelopen. De inhoud van de motor was vergroot naar negen liter, voor een Powerstar-motor is dit eigenlijk te groot en de zwakheid van het blok nam meer en meer toe. Mede hierdoor werd er in eind 2013 een Light Superstock gebouwd. En dit moest goed gebeuren, er werd gekozen om een motor te bouwen met de grootste toegelaten cilinderinhoud met daarop de grootste toegelaten turbo en brandstofpomp. Nergens werd op beknibbeld. De cilinderinhoud die werd toegelaten in de Light Superstock was 7.6 Liter, een kleine anderhalve liter minder dan de dieselmotor. Er bleef meer materiaal tussen de cilinders over en dit kwam de stevigheid van het motorblok ten goede. 

Blue Thunder | AT Reklame

Zoals de diesel trekker moest ook de Light Superstock een New Holland worden. Het team koos voor een motor uit de ’70 serie ( 8670 / 8970 ). De goede resultaten in het seizoen 2015, waarbij de trekker één keer tweede werd en de rest won, was in deze relatief kleine klasse de uitdaging te klein. Daaruit voort kwam het besluit om een Superstock trekker te bouwen, dit betekende dat er weer een compleet nieuwe motor moest worden gebouwd. Waar in vanaf 2016 de Superstock klasse werd mee verreden, het frame en de aandrijflijn voldeden al. Bij de keuze voor de nieuwe motor viel het oog op een Cummins motor. Standaard heeft deze een inhoud van 8.3 Liter, deze werd vergroot naar 10.4 liter tevens ook het maximale aantal liters binnen de Superstocks. De standaard cilinderkop maakte plaats voor een aluminium versie, daarnaast kreeg de motor een bovenliggende nokkenas, dubbele ontsteking, aluminium zuigers en drijfstangen. Daarnaast ging de trekker van één naar vier turbo’s. In deze klasse gebruiken veel teams dezelfde onderdelen, maar het team heeft daar een eigen kijk op, ze wilden zich onderscheiden. Als bekroning op een mooi seizoen werd in 2018 de prestigieuze titel “Puller of the year”  overhandigd. Deze werd al twee keer eerder verkregen, in 2009 in de Farmstock en 2015 in de National.

 

In 2020 viel het doek. Derk en Jeroen hadden samen om tafel gezeten en er werd besloten na al die mooie jaren dat ze gingen stoppen. De vrachtwagen en trekker werden te koop gezet. De vrachtwagen was dan ook snel verkocht, maar de trekker bleef staan.

Doordat de verkoop van de trekker moeizaam ging, Derk het sleutelen en de wedstrijden nog veel te mooi vond en eigenlijk nog geen afscheid kon nemen van de mooie machine, is Derk gaan kijken of het toch nog op de een of andere manier mogelijk was om de trekker terug de baan op te krijgen. Wijnand van Beek kreeg dit te horen en kon misschien op deze manier zijn droom wel najagen. Derk, Jeroen en Wijnand hebben begin 2021 met elkaar om tafel gezeten, meerdere goeie gesprekken gevoerd en zijn er samen goed uitgekomen, Jeroen geeft het stuur over aan Wijnand.

Doordat er in 2021 helemaal niet gereden werd wegens de Corona hadden Derk, Wijnand en het team ruimte voor een optimale voorbereiding en het binnenhalen van sponsoren om zo in 2022 de sleepwagen achter de trekker te kunnen koppelen